Share, , Google Plus, Pinterest,

Print

Posted in:

Afvallen door gezond eten

Afvallen door gezond eten

Overgewicht is nog steeds een groot gezondheidsprobleem in Nederland. Inmiddels is bekend dat dit vooral komt door het feit dat er vaak verkeerd wordt gegeten. In dit artikel lees je daarom enkele tips om gezonder te eten. Het resultaat is dat je zult afvallen mocht er bij jou sprake zijn van overgewicht. Verder heeft gezond eten natuurlijk nog veel meer gezondheidsvoordelen. In dit artikel lees je wat er zoal in een gezond afvallen dieet zou moeten zijn opgenomen.

Groente en fruit eten

Groente en fruit zijn gezond. Ze bevatten over het algemeen relatief weinig calorieën. Daarnaast leveren groente en fruit ons lichaam wel veel vitamines en mineralen die onmisbaar zijn voor een gezond lichaam vol energie.

Drink voldoende water

Ons lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water. Vocht is essentieel voor het goed kunnen functioneren van ons lichaam. Vocht is nodig om voedingsstoffen door het lichaam te vervoeren. Daarnaast is vocht ook nodig om afvalstoffen juist weer af te voeren doormiddel van urine.

Over het algemeen wordt aangeraden zo’n 1,5 liter vocht per dag te drinken. Uiteraard kan dit afwijken als gevolg van speciale omstandigheden. Denk hierbij aan intensieve sportprestaties waarbij je veel vocht verliest. Het verdient dan aanbeveling om juist wat meer vocht te consumeren om het vochtverlies op te kunnen vangen.

Vetten en olie

Vet associëren veel mensen met overgewicht en een slechte gezondheid. Toch zijn vetten, evenals eiwitten en koolhydraten, essentieel voor ons lichaam. Hierbij geldt dat, net als voor de andere macronutriënten, consumptie beperkt moet blijven tot de hoeveelheid dat ons lichaam daadwerkelijk nodig heeft. Eet je meer dan is dit ongezond als dit vaker plaatsvindt. Daardoor kan overgewicht ontstaan en nemen gezondheidsrisico’s toe.

Vetten en olie bevatten vitamines die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Hierdoor is het noodzakelijk om deze vitamines doormiddel van voeding tot ons te nemen.

Vlees, vis of vervangers

Om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen is ook het eten van vlees en vis belangrijk. Mensen die vegetariër zijn doen er goed aan om te kiezen voor vervangers waarbij je goed moet opletten dat ze die voedingsstoffen bevatten die je mist door het niet eten van vlees en vis.

Hierboven heb ik enkele belangrijke voedingsmiddelen genoemd. Daarbij heb ik het nog niet gehad over brood en aardappelen. Sommige deskundigen beweren dat brood en aardappelen niet goed zijn voor ons gewicht. Anderen zeggen weer dat brood en aardappelen onmisbaar zijn in een gezond voedingspatroon.

Uiteindelijk draait het om balans in de voeding en voldoende afwisseling. Belangrijk is om niet te veel te eten (calorieën). Door niet te veel te eten ga je afvallen. Dit betekent niet meer energie eten dan jou lichaam verbruikt. Ook afwisseling in voeding is belangrijk. Afwisseling zorgt er namelijk voor dat je voldoende van alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet je telkens dezelfde producten dan is de kans groot dat je bepaalde voedingsstoffen mist. Mocht je ook door gezonde voeding alleen niet voldoende afvallen dan zijn er ook medische hulpmiddelen zoals Xenical die je kunnen helpen.

Wil je weten of jij te veel of ongezond eet dan is het aan te raden om eens een korte periode te registreren wat jij eet en drinkt. Op basis van deze informatie kun je analyseren wat jou calorie inname is en wat je per dag verbruikt. Het resultaat is de energiebalans waaruit je kunt afleiden of je te veel of juist te weinig calorieën binnen krijgt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *