Share, , Google Plus, Pinterest,

Print

Posted in:

Wat kun je het beste drinken voor je gaat slapen?

Warme melk

Cafeïne kan een slechte invloed hebben op je nachtrust. Het is daarom beter om in de avond geen cafeïne houdende dranken meer te nemen. Maar wat kan je dan wel drinken voor je gaat slapen?

Een lekker kopje kruidenthee is iets wat je wel heel goed kan drinken. Kamille, rooibos, valeriaan of lavendel thee zijn daar een paar goede voorbeelden van. Het geeft je lichaam al een beetje rust en ontspanning.

Je kan er eventueel nog een lepel honing aan toevoegen. Dat maakt niet alleen je kruidenthee wat zoeter. Daarnaast levert honing ook een heel positieve bijdrage als het gaat over de aanmaak van melatonine in je lichaam. Dit is net wat je nodig hebt om goed te kunnen slapen. Maar er zijn ook nog andere dranken die heel geschikt zijn om te drinken voor je gaat slapen.

Warme melk met of zonder honing

Een lekkere beker warme melk drinken voor je gaat slapen. Het is een heel oud en bekend gegeven dat melk drinken een gunstig effect heeft op onze nachtrust. Maar wat zit erin dan in melk dat zo’n positieve uitwerking heeft dat het onze slaap positief kan beïnvloeden? In melk zit tryptofaan dit stimuleert en helpt bij de aanmaak van onder andere melatonine en serotonine. Melatonine zorgt ervoor dat je lekker en gemakkelijker in slaap kan vallen en ook goed kan doorslapen. Overigens zit tryptofaan bijvoorbeeld ook in honing, walnoten en in nog een heleboel andere voedingsmiddelen. Daarom is het een heel goed idee om nog een lepel honing aan je beker warme melk toe te voegen. Je kan in plaats van gewone melk ook kiezen voor amandel of sojamelk dit geeft hetzelfde effect.

Maak een lekker bananendrankje of drink wat kersensap

Wil je s, avonds nog wat drinken maar wel iets dat geen negatieve invloed heeft op je nachtrust? Dat kan neem dan lekker een glaasje kersensap of maak een heerlijk bananendrankje. Maar je kunt ook een banaan eten voor het slapen of pureer wat bananen fijn in een blender en maak er met bijvoorbeeld met wat amandelmelk een lekker bananendrankje van. Bananen en kersen bevatten ook tryptofaan. Dat zorgt ervoor dat je lichaam melatonine aanmaakt. Je kan eventueel ook nog een handjevol walnoten of wat amandelen of amandelmelk toevoegen om je smoothie nog lekkerder te maken. Ook in al deze genoemde ingrediënten voor je smoothie zit tryptofaan. Maak een lekker bananendrankje als je s, avonds nog wat wil drinken. Het levert een grote bijdrage aan een goede nachtrust.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *